Izložba “Brodogradilište
Trogir – od zanatske do industrijske proizvodnje” autorice Danke Radić
gostuje u Državnom arhivu u Rijeci od 26. veljače do 15. ožujka 2014. godine.
Otvaranje izložbe održat će se u srijedu, 26. veljače 2014. u 19:00 sati. Izložbu će
otvoriti Goran Crnković, ravnatelj Državnog arhiva u Rijeci; Danka Radić, viša kustosica Muzeja grada Trogira -
autorica izložbe te Ivana Mitar, voditeljica ureda za odnose s javnošću u
Brodotrogiru d. d.
Oganizatori izložbe su Muzej
grada Trogira, Brodotrogir d. d., Državni arhiv u Rijeci i Matica hrvatska –
ogranak u Rijeci.
Izložba je popraćena katalogom izložbe.
Nakladnik: Muzej grada Trogira / Za nakladnika: dr.sc. Fani
Celio Cega / Autorica teksta kataloga, kataloških jedinica, bibliografije te
stručne koncepcije: Danka Radić / Autorica multimedijalne
prezentacije: Ivana Mitar /
Likovni postav: Vilim Halbärth / Fotografije: Maja
Maljković, Danka Radić, Fotoarhiv Muzeja grada Trogira, Fotoarhiv Brodotrogir
d. d., privatne zbirke / Lektura:
Slavica Rožić / Korektura:
Aleksandra Bilić Petričević / Tehnička
realizacija izložbe: Aleksandra Bilić Petričević, Nedjeljka Đogić,
djelatnici Brodotrogira d. d. / Grafička priprema: Neven Marin / Tisak: Dalmacija
papir Split / Naklada: 300 primjeraka / Donatori: Ministarstvo
kulture RH, Grad Trogir, Brodotrogir d. d. / ISBN 978-953-7677-07-7
POVODOM GOSTOVANJA IZLOŽBE U DRŽAVNOM
ARHIVU U RIJECI...
Povijest
grada Trogira tijesno je isprepletena s poviješću brodogradnje i pomorstva. Zapravo,
pomorstvo i brodogradnja su upravo jedan od temelja nad kojim se dizala
cjelokupna politička i kulturna arhitektura Trogira kroz cijelu njegovu
povijest još od početaka u davnoj pretpovijesti. Nije se moglo ni do susjednog
Čiova ni do obližnjih otoka i otočića bez brodova bez kojih je uostalom
nezamisliva trgovina i ribolov. Prastanovnici ovih krajeva Iliri bijahu vješti
moreplovci, a to su vjerojatno bile i one prastare populacije prije njih. Grci
koji su na mjestu već postojećeg ilirskog naselja osnovali svoju naseobinu
Tragurion došli su s mora, doplovili su s Visa (Isse). Tijekom antičke
povijesti za vrijeme Grka i Rimljana nije se moglo živjeti bez mora, bez
brodova koje je trebalo graditi, ali i održavati. Opće poznato je da brod treba
stalno održavati, ali i popravljati, izvlačiti na suho, premazivati... što
dakako pretpostavlja postojanje brodogradilišta. Zato su bile pogodne niske
obale starog Traguriona na kojima se već tada, a vjerojatno i mnogo ranije
gradilo brodove odakle ih je bilo lako porinuti u more, ali i izvlačiti zbog
sezonskih popravaka.
Dolaskom
novog slavensko-hrvatskog svijeta od ranog srednjeg vijeka nije prekinuta
pomorska, a ni brodograditeljska djelatnost. Dobro su poznati podatci o moćnom
brodovlju Hrvatske države u X. stoljeću. Mnogi od tih brodova morali su biti
sagrađeni u Trogiru u kojem nisu prekinute urbane tradicije, a time ni razni
zanati. Usporedbe radi danas je u znanosti opće prihvaćena pretpostavka da su
kamene ukrase ukrašene pleterom na tlu Hrvatske, klesali upravo trogirski
klesari. Najbogatija je sačuvana arhivska građa iz XIII. stoljeća iz razdoblja
najvećeg procvata grada. Isprave spominju trogirske brodove, poput broda „Sv.
Ivan“ i onog zvanog „Sv. Franjo“. Isprave spominju imena mnogobrojnih zanatlija
među kojima su i kalafati – brodograditelji: Draggina, Tholan, Lunardus, Dessa
i Gervazije. Trogirani, ne samo da su vješti pomorci koji plove do nasuprotne
jadranske obale i zalaze u Mediteran, već kao poduzetni ljudi ulažu, slično
današnjem dioničarstvu, u pomorsko trgovačke pothvate. Poznato je da je Trogir
imao svoja brodogradilišta na samoj obali, na rivi, na kojoj su se nalazila i
dva svjetionika. Jedno od tih brodogradilišta nalazilo se kod crkve sv.
Dominika, a drugo kod crkve sv. Nikole.
Trogir je
stoljećima, u doba dok je bio autonomna komuna kao i tijekom duge mletačke
vlasti, imao svoju komunalnu galiju koju je trebao opremati, održavati, ali i
puniti je posadom. Trogirani su bili vješti u pomorskim ratovima pa su u XIII.
stoljeću u pomorskoj bitki pobijedili Splićane. Godine 1571. trogirska galija
sudjelovala je u čuvenoj bitki kod Lepanta gdje je poražena turska mornarica. U
toj bitki izginulo je 150 Trogirana.
I
najnovija trogirska povijest vezana je uz brodogradnju kada nakon Drugog
svjetskog rata manufakturna proizvodnja prerasta u industrijsku s brodovima
izgrađenima od čelika. S industrijom dolazi do civilizacijskog skoka, promjene
cjelokupne socijalne strukture tako da je veliki dio stanovnika trogirske
općine našao zaposlenja u brodograđevnoj industriji. Stvoreni su novi kadrovi
vrijednih radnika i inžinjera koji su dali novo obilježje gradu.
Željeli
bismo naglasiti da je brodogradnja ne samo tehnika već svojevrsna umjetnost. S
kolikom ljubavlju i ushićenjima su stari kalafati govorili o svojim brodovima,
o linijama i zaobljenim plohama, o provama i krmama kao da se radi o ženskom
tijelu. Je li to možda slučaj zašto neki nacrti izgledaju poput umjetničkih
slika? Stari proto Katalinić Ante zanimljivo je, bavio se i slikarstvom. Valja
spomenuti da su trogirski brodovlasnici, poput obitelji Ivčević, Puović,
Moretti, Kalebota i Sentinella, naručivali slike svojih jedrenjaka.
Brodogradnja je ne samo tehnika već i kultura u najširem smislu tog pojma. Ona
je imala svoje meštre, domišljate i marljive radnike koji su imali svoj stil
života i sustav vrijednosti, zdušno predani poslu kojeg su voljeli.
Ova
izložba je svojevrsna rekapitulacija dublje povijesti trogirske brodogradnje,
posebno ove najnovije kad su sagrađeni veliki prekooceanski brodovi, oni
trgovački i putnički, dokovi, plovila različitih tipova u kojima su
primijenjena rješenja koja su osmislili poznati trogirski inžinjeri.
Ova
izložba usmjerava naš pogled, ne samo prema prošlosti, već potiče naša
razmišljanja prema budućnosti u kojoj će brodogradnja biti temeljna gospodarska
djelatnost kao bitno obilježje kulture i gospodarstva grada Trogira.
Gostovanje ove izložbe u Državnom arhivu u
Rijeci nije slučajno. Ono je rezultat dugogodišnje suradnje Državnog arhiva u
Rijeci s Muzejom grada Trogira. Osim toga postoje čvrste veze riječke i
trogirske brodogradnje. Upravo je trogirski brodograditelj Katalinić svojim
znanjem, inicijativom i poduzetnošću dao veliki doprinos razvoju riječke
brodogradnje... (D. Radić)
Nema komentara:
Objavi komentar