ponedjeljak, 10. lipnja 2013.

Muzej grada Trogira 1963. - 2013. ● Projekt "50 ZA 50" ● dan 20/50



"Dragi brate, ako stižen ja doć u Polu doću sa vim Utomobilom, i to je Fricov..."

dopisnica iz 1912. godine adresirana na Uzoritog Mladića Josipa Petrića,
 autor fotografije na dopisnici - Ivan Belas, Trogir



Automobile danas shvaćamo kao nešto sasvim normalno, a imati automobil se u modernom društvu podrazumijeva... Samo nekoliko stotina godina ranije, automobil nije imao svatko... Fedor Sentinella u svojim crticama iz povijesti automobilizma u Trogiru navodi tko je sve početkom 20. stoljeća u Trogiru posjedovao automobil.

Na dopisnici prikazanoj iznad nalazi se Fritz Puović, nećak gradonačelnika Špira Puovića, u svojem automobilu marke Ford. Smatra se da je ovo prva fotografija automobila u Trogiru, a nastala je oko 1912. godine. Na registarskoj oznaci stoji M 184, gdje je točno registriran nije poznato.
Gospođica Contessina Antoanetta Garagnin - Fanfogna  imala je američki kabriolet (pretpostavlja se Dodge ili Buick).
Automobil je posjedovao Šime Kovačević, sin Grge i Marice koji su imali gostionicu na Radovanovom trgu (današnja "Smokvica"). Osim njega, atomobil su prije Drugog svjetskog rata imali dr. Niko Bratanić i Toni Madirazza.

Ova je lista vlasnika automobila u Trogiru prije Drugog svjetskog rata nepotpuna. Ukoliko imate saznanje o tome tko je još imalo automobil u Trogiru javite se na muzej.grada.trogira@gmail.com, bilo bi nam jako drago upotpuniti postojeći popis novim imenima.
 
 Spomenimo još i "sitnicu" jako važnu za automobile - benzinsku postaju. U prošlosti je (prije II. svj. rata) u Trogiru postojala benzinska crpka na ručni pogon. Nalazila se uz cestu na putu prema Splitu, desno od Malog mosta, odnah nasuprot današnjeg taxi stajališta. Prvi radnik na benzinskoj crpki bio je Kaja Radić.
"Pumpa" je bila u nadležnosti Shell-a, koji je već tada imao svoje zastupništvo u Trogiru.

***

Jedino prijevozno sredstvo koje je u Trogiru popularnije od automobila su - motocikli, posebno u vrijeme ljetnih gužvi. Jedan od najstarijih motora u Trogiru imao je Vilim Halbarth - kupio mu ga je otac Frane u Splitu, u firmi Fleš. Motocikl s prikolicom imao je Mijo Buble. Osim dvojice navedenih, prije Drugog svjetskog rata motocikle su posjedovali i Toni Ivačić - Guberac i Vinko Maravić. Pedesetih godina 20. stoljeća vlasnici motocikla organiziraju se u klub AMT Polet (sa sjedištem u Splitu i podružnicom u Trogiru) čiji su članovi Frane Koščina, Stjepan Brešan, Dobroslav Russo, Mate Punda, Bartul Matijaca, Jakov Tironi, Toni Vanjaka i Ivan Cinotti.


Vjerujemo da smo vas s ovim podacima još jednom zainteresirali za povijest svakodnevice Trogira i njegovih građana. Vaši su komentari i dojmovi uvijek dobrodošli na našu adresu elektroničke pošte muzej.grada.trogira@gmail.com kao i na našu facebook stranicu Muzej grada Trogira.

Do sutra šaljemo vam srdačan pozdrav iz Muzeja! :)


P.S. obratite pozornost na to kako se na fotografiji u pozadini bijeli Villa Bianca (sagrađena 1911.)...




Nema komentara:

Objavi komentar